web analytics

Na Microsoft, lacht nu ook Spotify met privacy van de gebruiker

Print Friendly, PDF & Email

Muziekstreamingdienst Spotify wil meer over zijn gebruikers te weten komen. “We kunnen vragen om de toelating van klanten om informatie van nieuwe bronnen te verzamelen, zoals adresboek-, locatie- en sensorgegevens van het mobiele toestel om de klantervaring te verbeteren en over productbeslissingen te informeren”, staat in een blogpost over de nieuwe gebruiksvoorwaarden en het aangepaste privacybeleid.

Spotify biedt intussen de mogelijkheid aan het ritme van de muziek aan het tempo van een loper aan te passen. Dat gaat niet zonder toegang tot gegevens van de sensoren van een smartphone. Die genereren informatie over bijvoorbeeld de snelheid van de bewegingen.

Met de nieuwe gegevens moet de dienstverlening verbeterd worden en een nieuw aanbod ontwikkeld worden, klinkt het in een blogpost van het bedrijf. De personalisatie van de liedjeskeuze moet de sleutel zijn tot het succes voor toekomstige muziekdiensten. Het idee is dat de gebruikers uit miljoenen liedjes de passende muziek bij hun tijdsbesteding, situatie of zelfs stemming te horen krijgen, waarvoor veel informatie over de gebruiker vereist is.

Spotify geldt als marktleider onder de nieuwe streamingdiensten, die muziek direct van het internet afspelen. De dienst heeft 75 miljoen gebruikers, van wie 20 miljoen een betalend abonnement hebben.

Het bedrijf verzekerde nog dat het voor het delen van plaatsen, foto’s en contacten afzonderlijk toestemming van de gebruiker zal vragen of die zal informeren over de mogelijkheden om dat delen uit te schakelen. Privacy en veiligheid van de gegevens krijgen de grootste prioriteit, klinkt het.

Rechtstreeks uit de blog van Spotify:

Here is an overview of what we have updated in the Terms and Conditions of Use:

  • Additional clarity around promotional offers and trials.
  • Clearer rules governing user-generated content.
  • Clearer guidance on how brands may interact with the Spotify service.
  • New section on the external Support Community.
  • Greater detail around the arbitration process for dispute resolution.
  • Streamlining policies into as few as possible.

Here is an overview of some of the new points in our Privacy Policy:

  • The Information We Collect section has been expanded to include new technical data such as additional cookies, device information, and network information.
  • We also note that we may ask for customer permission to collect information from new sources, such as address book, location, and sensor data from the mobile device to improve the customer experience and inform product decisions.
  • We provide more clarity on how we share data with partners who help us with our marketing and advertising efforts for both Spotify and our brand partners.

Update 1: http://www.theverge.com/2015/8/21/9186365/spotify-privacy-policy-app-permissions

Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.2419622
https://news.spotify.com/us/2015/08/17/updated-terms/

Beoordeling

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: